Ledenwerving: bouwen aan de toekomst van je vereniging

Leden zijn het kloppend hart van iedere sportvereniging. Zonder leden geen sportaanbod, geen betrokkenheid en geen vereniging. Daarom heeft Sportplatform Bunschoten speciale aandacht besteed aan het thema ledenwerving en -behoud.

Wat kan ledenwerving betekenen?

Nieuwe leden zorgen voor frisse energie, betrokkenheid en groei. Maar minstens zo belangrijk is het behouden van bestaande leden door hen te blijven prikkelen, waarderen en passende activiteiten aan te bieden. Zo blijft de vereniging aantrekkelijk voor zowel jeugd als volwassenen, beginners én gevorderden.

Inspiratie en initiatieven

In 2023 stond het thema ledenwerving centraal tijdens een sportcafé, waarin Hubert Habers (Team Sportservice) een inspirerende workshop verzorgde. Hierin kwamen landelijke trends in ledenontwikkeling en demografische veranderingen uitgebreid aan bod. Met de vraag: wat wil de sporter nu en in de toekomst?

Dankzij een interactieve sessie werden praktische tips & trucs gedeeld, waarmee verenigingen direct aan de slag konden

Een deelnemer zei hierover:

“Inspirerende spreker! Vaak denk je heel breed, nu werd je even wakker geschud dat je soms beter een wat kleinere doelgroep kan pakken en vervolgens een stapje verder gaat.”

Daarnaast biedt de jaarlijkse Nationale Sportweek een belangrijk podium voor lokale sportaanbieders om zich te presenteren aan potentiële leden. Zo krijgt de hele gemeenschap de kans om kennis te maken met het brede sportaanbod in Bunschoten.

Aansluiting bij Sportakkoord II

Het thema ledenwerving sluit direct aan bij de pijlers van het Sportakkoord II – Sport versterkt:

  1. Vitale sport- en beweegaanbieders: met een gezonde en stabiele ledenbasis zijn verenigingen beter bestand tegen de uitdagingen van de toekomst.
  2. Inclusie en diversiteit: door gericht in te spelen op verschillende doelgroepen krijgt iedereen de kans om mee te doen.
  3. Sociaal veilige sport: door leden te behouden in een veilige, fijne omgeving groeit de binding met de vereniging.

Resultaten

Door samen te leren en ervaringen uit te wisselen hebben verenigingen nu meer inzicht in landelijke trends én praktische handvatten om leden te werven én te behouden. Met initiatieven als de Nationale Sportweek en thematische sportcafés krijgen sportclubs de kans om zich sterker te profileren en nieuwe leden te enthousiasmeren.

Lokale initiatieven laten zien hoe ledenwerving vorm krijgt:

  • Twirlvereniging Excelsior: Tijdens de Nationale Sportweek verzorgde de club twee dagen clinics. Meiden konden basis technieken leren, jongens en begeleiders probeerden mee, en vier nieuwe leden schreven zich direct in. “Het waren twee superleuke dagen en het heeft ons zeker geholpen om onze Twirlvereniging beter in het zonnetje te zetten.”
  • Rugbyclub Spakenburg: Op de Jeugdfonds Sport en Cultuurmiddag verzorgde de club een clinic voor hun nieuwe jeugdafdeling. Kinderen konden kennismaken met rugby, en één leerling schreef zich direct in na een warm onthaal en gratis proefperiode.
  • BodyVibe: Nieuwe groepslessen en persoonlijke begeleiding trekken sporters aan die gericht op hun doelen willen trainen, zoals Thea die dankzij laagdrempelige hardloopcursussen en groepslessen tijdens de Nationale Sportweek haar motivatie terugvond.
  • Wandelfit: Dit laagdrempelige wekelijkse initiatief van gemeente Bunschoten en het Fysiohuis trekt nieuwe deelnemers doordat inschrijven niet verplicht is, het gratis deelname is en we wandelen in groepen, met sociale interactie en variërende routes. Doorverwijzing vindt plaats via het fysiohuis en mond-tot-mond reclame.